De Wereld volgens Monsieur Khiar
Na zijn werk als documentair fotograaf voor The New York Times en Vanity Fair, waarvoor hij tien jaar lang in oorlogsgebieden werkte, besluit Jeroen Robert Kramer een nieuw leven te beginnen als kunstenaar in Libanon. In zijn woonplaats Beiroet ontmoet hij Monsieur Khiar, een oudere Libanese heer in wie Kramer een betere versie van zichzelf herkent. “Khiar is de held die ik heb kunnen zijn,” zegt Kramer: “hij is de meest indrukwekkende persoon die ik ooit heb ontmoet.” Hun wandelingen door de oude buurten van Beiroet en hun gesprekken over kunst, literatuur en de schoonheid van de kleine dingen, worden een bron van inspiratie voor Kramer. Hij voelt nog altijd spijt en schaamte over het feit dat hij veel mensen op het slechtste moment van hun leven heeft gefotografeerd, zonder dat aan ze te vragen. In plaats van te focussen op spektakel, probeert Kramer nu juist een alledaags verhaal te vertellen. Een verhaal waarmee hij de littekens van zijn vorige leven om kan zetten in kunst. Als Monsieur Khiar weigert zich te laten fotograferen, verandert Kramers fascinatie in een obsessie.
“Een curieuze film (…) documentaire, maar niet helemaal. Fictie, maar niet voluit. Niet makkelijk toegankelijk, wel intrigerend.”
– De Groene Amsterdammer
“Als je je eenmaal laat meeslepen (…) dan wordt de film steeds spannender en fascinerender.”
– NRC Handelsblad
– VARAgids
Credits
Regie Sjors Swierstra
Camera Erik van Empel
Montage Menno Boerema NCE
Componist Wouter van Bemmel
Geluidsontwerp & Mixage Mark Glynne
Omroep NTR